طراحی و اجرا نما
طراحی و اجرا نما
#از ایده تا اجرا

طراحی و اجرا نما 

 

آخرین موردی است که در طراحی به آن پرداخته می شود با این حال اولین چیزی است که در ساختمان دیده می شود و به عبارتی هویت اصلی ساختمان به حساب می آید. یک نمای موفق نمایی است که علاوه بر زیبایی در حفظ انرژی نیز مؤثر باشد. 

همان طور که گفته شد طراحی نما یک قسمت مهم درساختمان به حساب می آید زیرا طراحی نما معرف شخصیت مالک و کسانی است که در آن ساختمان زندگی می کنند.همچنین می تواند نشان دهنده ی موقعیت مکانی و نوع کاربری آن ساختمان باشد.

امروزه با گسترش شهرها و افزایش تمایل افراد به شهرنشینی ، طراحی نمای ساختمان به یک کار تخصصی و پر طرفدار تبدیل شده است برعکس گذشته که نمای ساختمان ب اندازه ی امروز اهمیت چندانی نداشت. همچنین علاوه بر شهرها ، در ویلاها نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

 

موارد مورد نظر کارشناسان ایستابن معمار:

1-

اجرای نمای ساختمان  بسته به شرایطی از جمله مکان قرار گیری ساختمان ها و کاربری آن ها متفاوت است.

2-

یکی از دلایل اهمیت طراحی نمای ساختمان این است که نمای ساختمان یکی از نماهای موجود در شهر می باشد پس زیبا بودن یا زشت بودن آن میتواند بر کل محل تاثیر بگذارد.

3-

نمای موفق علاوه بر زیبا بودن مانع هدر رفتن انرژی می شود که این مستلزم استفاده از مصالحی با ضریب انتقال حرارتی کم تر است.

4-

نمای یک ساختمان باید بتواند ارتباط بین داخل و خارج ساختمان را به درستی برقرار کند.بهره بردن از مناظر بیرونی ساختمان در داخل ساختمان و همچنین ورود نور خورشید از بیرون به داخل ساختمان نیز ، نمومه هایی از این ارتباط هستند.

5-

یکی از موارد بسیار مهم که در طراحی و اجرای نمای ساختمان باید به آن توجه ویژه ای کرد رعایت نکات ایمنی است.شاید برخی معماران نا آگاه برای صرفه جویی در هزینه و زودتر انجام شدن کار، این مورد را نادیده بگیرند اما به خطر انداختن جان دیگران ارزش انجام چنین کارهایی را ندارد.

6-

یکی از نکاتی که جان عابران را به خطر می اندازد سست بودن مصالح نما است. برای جلوگیری از افتادن نمای سنگ از اسکوپ استفاده می شود و در بقیه موارد مصالح ساختمانی به کار رفته در نما از هر نوعی که باشند باید به بدنه ساختمان پیچ شوند.

7-

به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی نمای مسکونی نباید تضاد زیادی با سایر ساختمان های اطراف ایجاد کرد. هرچه طراحی نماها به هم نزدیک باشند به لحاظ بصری حس بهتری را برای افراد ایجاد می کنند.همچنین هویت بومی نباید نادیده گرفته شود.

8-

در نورپردازی طراحی نمانباید افراط شود نه آن قدر شدید که باعث آزار و اذیت ساکنین شود و نه آن قدر کم که ساختمان تاریک شود. بهتر است رنگ نور با رنگ متریال کاملا هماهنگ باشد.

9-

و در آخر هزینه ی طراحی نما به عوامل زیادی وابسته است. ازجمله آن ها     می توان به متراژ ساختمان ، متریال و مصالح انتخابی ، تعداد برهای ساختمان یعنی شرقی ، غربی ، جنوبی ، شمالی و در صورت خواسته ی کارفرما نورپردازی اشاره کرد.

مراحل طراحی و اجرا نما توسط شرکت ایستابن معمار:

1-

اولین قدم و مهمترین مرحله در طراحی نما ساختمان طرح و اتود اولیه است

2-

تصمیم گیری جهت انتخاب متریال و  چشم اندازی برای نمای ساختمان به گونه ای خلاق و با انتخاب طرح زیبا ، کاربردی و چشم نواز جهت خلق نمای خاص و متفاوت.

3-

طرح 2D (دوبعدی) توسط گروه معماری ایستابن معمار کشیده میشود

4-

پس از تایید کارفرما ( شما مشتریان عزیز) طرح 3D (سه بعدی) با توجه به جمع بندی اولویت ها و نیازهای مشتری توسط تیم معماری ایستابن معمار کشیده میشود

5-

  پیمانکار منتخب مجموعه ایستابن معمار نسبت به نقشه های سه بعدی و دو بعدی کار اجرا را شروع کند.

  • * لازم به ذکر است تغییر اتود سه بعدی بعد از عقد قرارداد تا یک بار بلامانع است.
  • 6-
  • انتخاب مصالح و پروفیل برای زیرسازی نمای ساختمان توسط پیمانکار
  • 7-
  • بعد از آنکه شاسی کشی و زیرسازی نما بر حسب پروفیل ها صورت گرفت ، مرحله نهایی کار و اجرای نمای ساختمان آغاز می شود. در این مرحله با توجه به اینکه قرار است چه مصالحی برای نماز به کار رود ، نوع اتصال متفاوت است. به عبارت دیگر بر حسب اینکه سنگ ، چوب ، سیمان ، بتن ، شیشه و یا … برای نما به کار می رود ، اتصال آن به شاسی کشی فرق دارد.
  •  
  • *برای پوشاندن لباس فاخر و زیبا بر تن ساختمان نیاز به دقت ، کیفیت و استفاده از متریال و مصالح مناسب نما داریم. همچنین باید تمامی مراحل اجرای نمای ساختمان و زیرسازی نمای ساختمان با دقت و رعایت کیفیت پیش برود. در این صورت آنچه که در نهایت حاصل می شود ، نمایی زیبا ، خاص و منحصر به فرد خواهد بود.

جهت آشنایی با سبک ها و اطلاعات بیشتر ما را در اینستاگرام دنبال کنید.